tips till dig med sömnproblem!

Hallå, sitter i skolan. Jobbar med "sömn", väldigt kul. Nat. (eller intressant, men svårt att hitta fakta...)2 dagar kvar till Luleå! Jeppjepp! Jag borde fortsätta och börja med powerpointen nu när jag sökt (all?) fakta klart, men jag ids bara inte nu. Jag kan inte bara sitta och nöta framför datorn utan att råka slinka in på mina dagliga besök av andra bloggar. ;)

Sa jag att jag fått sommarjobb nu? På Gullriset, första 3 veckorna! 4800:- lite att hurra för iaf. ;)

Det är många som har svårt att somna på kvällarna, tips att göra innan läggdags:
  • Pröva med varm mjölk, en banan eller kamomillte. Kanske också ett varmt bad som kan få musklerna att slappna av.
  • Om man är stressad kan man sova på saken i stället, för under sömnen kan vi omedvetet lösa problem
  • Var inte för hungrig eller mätt vid läggdags.
  • Ge dig tid att sova! Låt inte sömn och vila bli det som kommer i sista hand.
  • Skapa rutiner som kroppen förknippar med sömn. Gå till exempel och lägg dig vid samma tidpunkt, men bara först när du är trött. Försök att vakna vid samma tidpunkt, även under helger.

Eftersom att man sover 1/3 av sitt liv så är sömn lika viktigt som vatten och mat. Ta hand om din kropp! :)

Kommentarer:

1 cassandra:

Det där med att: "Om man är stressad kan man sova på saken i stället, för under sömnen kan vi omedvetet lösa problem".



Stämmer in fruktansvärt på mig.



<3

2 BJERNHAGEN:

sv: ja den är la nice :)

3 Zandra:

Sv: Tack så mycket :)

4 Sandra:

jag löser då inga problem när jag sover iaf. te funkar inte. tidig läggdags funkar inte. inte sen heller för den delen. vad gör sånna osm jag då? :p höhö. snart far viiiiiiii

5 Jennie:

bra tips :)

6 Julia:

Jag har jättemycket sömnproblem, och det håller verkligen inte. Jag pluggar till lärare och såhär i slutet av terminen MÅSTE man vara alert.. men det går ju inte om man inte sover, eller hur? Tack så mycket för tipsen - ska testa kamomillte (är teberoende redan nu, så varför inte testa en ny sort? :))

7 Julia:

Haha, ja jag förstår vad du menar ;)

Hoppas arbetet går bra!



8 Angelica:

bra tips, hehe borde jag följa jag sitter här och nördar när jag börhar 8 imorgn bitti... as usual

9 E L V I R A:

Jag är ju alltid hungrig så det blir lite svårt:)

Kommentera här: