Smink och barn ska ej vara i samma mening/eller rum (helst)

Älskar att bli mer medveten om fler och viktiga områden som har med barn, barnuppfostran/hur vi påverkar våra barn positivt/negativt eftersom jag vill vara en så bra förälder som möjligt. Vill ge mina barn dom bästa förutsättningarna för att bli trygga individer utan att dom tex ska tro att det viktigaste i livet är att få bekräftelse av andra att man duger.

Angående det sistnämnda om bekräftelse (tänker på utseendemässig-bekräftelse) så läste jag Dahmers blogg om hur smink påverkar barn NEGATIVT (glad att jag läste detta eftersom jag själv inte är fullärd, JAG måste tex sluta säga "jag ska bara fixa mig" (måla bryn och borsta håret betyder det), innan jag går någonstans 👉ÅNGEST att jag sagt så, men GLAD att jag kommer (FÖRSÖKA) sluta med det.

Har tänkt på detta område länge och haft det i bakskallen. Vad säger man ens till sitt barn när hen frågar varför man sminkar sig? Går ju inte att förfina eller slingra sig ur den frågan direkt.

Detta är ju HEMSKT vad vi sänder för budskap "ja jag sminkar mig för att jag inte känner att jag duger, jag vill bli finare". Som Dahmer skriver "Barnen är inte korkade även om vi intalar oss det ena och de andra. De sätter det i sitt sammanhang och de sänder ett tydligt budskap: det är viktigt att vara fin som kvinna" 

👉 och det speciellt (såklart) om man sminkar sig jämt (och mycket?) Påtal om sminkets påverkan på barn så kan jag ABSOLUT INTE FÖRSTÅ hur SMINK till BARN ens får existera på marknaden!?!?! VA VA VA. VISSTE INTE HUR LÅNG HAKA JAG HADE INNAN JAG BÖRJADE TÄNKA PÅ DETTA (hakan har jag för övrigt ännu inte tappat färdigt).

Like👇
"Här har du min sockersöta rosa prinsessa, ta å sminka dig och ställ dig sedan framför spegeln så jag kan säga hur viktigt det är att du är fin. Som flicka ska man vara fin. Det är lag på de🙃" 

Man ba, men må barnet leva lyckligt i alla sina komplexdagar🙃🙃 

BLIR SÅ FRUSTRERAD SÅ HJÄRTAT HOPPAR UR BRÖSTET, SKA TRYCKA IN DE IGEN BRB. 

Det värsta är att många antagligen inte tänkt på detta djävulskap till påfund just för att man är VAN att flickor SKA VARA 🔛🔝, HELA TIDEN.. Men för guds skull, bli mer medveten, igår helst! 

Och nej jag menar inte att alla borde slänga sitt smink, men lite medvetenhet skadar inte.

Puss&kram&godnatt. Mvh en med fettigt hår och ögonfransar som gått av💋




Kommentera här: